Rank: Gæstebruger Gruppe: Gæstebruger
|
Danske kostråd er farligere end fedt og flæskesteg!! Ny forskning viser at mættedet fedt fra dyr og mælk ikke øger risikoen for hjerte kar sygdomme...... Det tror jeg simpelthen ikke på Læs artiklen fra Ingeniøren her http://ing.dk/artikel/106974-danske-kostraad-farligere-end-fedt-og-flaeskestegJeg bliver så mistænksom over for alle mulige kostråd og jeg bliver mistænksom over hvem det er der laver dem Hvem skal vi stole på og hvordan kan vi sikre os at der ikke er "økonomiske" interesser bag diverse undersøgelser Bon appetit
|
|
Hej.
Jeg synes, at man skal passe på med at drage hurtige konklusioner. Ihvertfald har jeg selv valgt ikke at drage nogle konklusioner på nuværende tidspunkt. Det skal forstås på den måde, at jeg endnu ikke har besluttet mig for, hvem jeg vil tro på.
Uffe Ravnskov skriver i sin spændende bog om kolesterol, at vi kan spise relativt store mængder mættet fedt uden problemer. Om han eller hans menings-modstandere har ret, ved jeg ikke. Jeg ser tiden an. Der dukker jo ny forskning op.
Som jeg har skrevet på andre debat-fora, så tror jeg, at vi skal snakke om MÆNGDER af mættet fedt.
Måske er meget mættet fedt usundt, mens en mindre mængde mættet fedt er uskadeligt. Og det er vist i og og for sig også det, som jeg har lært. Nemlig at mere en 10 E% mættet fedt (og transfedtsyrer), som gennemsnitsdanskeren har indtaget før i tiden, er usundt. Mens en mindre mængde vel er okay. (E% er procent af fødens og tilskuds samlede energimængde).
Iøvrigt skal vi nok skelne mellem de forskellige mættede fedtsyrer. Ikke alle er måske lige sunde.
Måske er meget mættet fedt usundt ved andre sygdomme end hjerte/kar-sygdomme. Hvem ved?
Så længe, at vi ikke ved, hvor skadeligt mættet fedt er, så længe vil jeg satse på umættet fedt. Med hensyn til umættet fedt som f.eks rapsolie er vi jo på den sikre side. En stor del af det umættede fedt er jo beviseligt sundt.
Så jeg foreslår, at man sparer på det mættede fedt og istedet bruger ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder uhærdet rapsolie, hvor det er muligt.
Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Smørhul (og Projekt Trafiksikkerhed)
|
|
Ja det er sandelig ikke nemt at finde rundt i alle de forskellige ernærings råd, fra alverdens eksperter.
Jeg bliver specielt forvirret over alle de forskellige udtalelser der er omkring fedtstoffer, mættede, umættede, koldpressede, animalske, vegetabilske, margarine og stegeolier. Nu har jeg besluttet mig for at bruge min egen krop og fornuft til at guide mig. Så jeg steger i smør og kokosolie og bruger hørfrøolie og rapsolie til salaterne og så tager jeg et tilskud af Epa-gla plus og det fungerer fint for mig
Med venlig hilsen Grethe Nielsen
|