picpic2
Velkommen Gæst Søg | Aktive indlæg | Medlemmer | Log ind | Registrering

Pilgrimsvandring på Caminoen Valgmuligheder · Vis
Pia Ehlers
Skrevet: Friday, June 05, 2009 12:11:42 PM

Rank: Medlem
Gruppe: Moderator

By: Esbjerg
Afgang fra hjemadressen d. 7 maj 2009 kl. 03.45, har fået tørret øjnene efter at have sagt farvel til min dejlige piger, der sov trygt i deres seng, hvorfor er det lige jeg gør det her?
Har haft sommerfugle i maven på størrelse med havmåger de sidste par dage, men nu er det virkelighed og vi er på vej til Billund. Der er stille i bilen, med de to kommende pilgrimme, hvis tanker kredser omkring hvad turen mon vil byde på, og om vores familier vi efterlader herhjemme, og chaufføren, min kære mand, der sikkert gør sig nogle tanker omkring de sidste mange artikler han har læst, om kvinder der drager på Caminoen for så at komme hjem og bede om skilsmisse !!! og sikkert også lidt om hverdagens gang i det lille hjem i de næste 16 dage. . . Og så en lille time senere står Billund lufthavn badet i lys foran os … åh et sidste farvel og endnu flere tårer …

Billund lufthavn kl. 05.00 en torsdag morgen, masser af forventningsfulde turister, forretningsfolk der lige kan nå at lave notater til afholdt/ eller forstående møde, på deres medbragte computer, og så vi to 40 årige jyder med røde øjne og rygsæk, på vej til en udfordring vi har set frem til i et par år, en kaffe må der til …. En stærk kaffe .. og et billede af starten på REJSEN.
Vi har tjekket den ene rygsæk ind med alle metalgenstande og små tuber af forskellige slags, og satser på at nummer to rygsæk går gennem kontrollen uden anmærkninger. Det er sørme ikke meget vi har med til 16 dage: et sæt skiftetøj, regntøj, et vaskeskind i kropsstørrelse (som åbenbart kaldes for håndklæde i vandrekredse) shampoo og solcreme i små prøvepakker, tandbørste og rejsestørrelse tandpasta, 2 vatpinde, en enegangs fil, et par lette badesko, en kasket med stor skygge, et par hæfter til at skrive i, lommelygte, kamera, lommekniv, et par kort over ruten (som er kopieret ud fra en bog som af vægtmæssige årsager er blevet sorteret fra), ørepropper, sikkerhedsnåle, creme til evt. ømme muskler, telefon og lader, pas, penge, billetter og sygesikringsbevis ”Travel light” ja og alligevel er det blevet til små 7 kg. som skal bæres på ryggen de næste 16 dage (det bliver SÅ FEDT!!)
Flyveturen til Frankfurt lufthavn går fint, min mave slår en enkelt lille kolbøtte ved landing, men mere bliver det gudskelov ikke til. Vi bliver med bus kørt fra flyet til lufthavnsbygningen, wauw kan godt forstå nogen mener man bør have god tid til at finde rundt her. Vi finder udgangen til bagage afhentning og bliver ledt under jorden .. et sted, for blot at finde ud af at bagagen naturligvis automatisk er sendt videre til flyet til Bilbao … godt så … så skal vi bare lige finde ind igen !!! en indgang viser sig, og vi kaster over en sød pige i en information, for at sikre os at vores boardingpas stadig passer med gaten til vores næste afgang (første lille sproglige udfordring og vi ruller os ud på vores bedste skoletysk) … nej sandelig lige en lille ændring fra gate 21 til gate 19, fint føler os godt tilpas ved at have fået styr på det, og bevæger os mod den sektion B- gate 19, som så bliver vores basen de næste 6 timer . Timerne går med at få lidt at spise, sove lidt, skrive i vores dagbøger, læse og planlægge lidt til forstående Camino tur, huuu sommerfuglene melder sig lidt igen, men denne gang er det forventningens glæde ”El Camino here we come”. Klokken nærmer sig tidspunktet hvor vi skal tjekke ind …. Men intet sker … intet kommer på tavlen foran gaten, intet personale dukker op, og kun et par enkelt rejsende tropper op og ser lige så søgende ud som os… hmm … henvender mig ved skranken på modsatte side, hvor folk er ved at tjekke ind, for at høre om evt. ændringer på vores afgang? ja sørme om ikke afgangen er flyttet til gate 28 ..øh… i den anden ende af gangen (min første lektie lært på starten af min Camino ”spørg og du vil få den hjælp du har brug for”). Meget havde vi læst om denne tur og dens udfordringer, men ingen havde skrevet noget om at det kunne starte allerede i Frankfurt lufthavn . Nu går det så over stork og sten mod gate 28, og på trods af mine korte ben, går jeg så stærkt at min kære rejsemakker må småløbe for at følge med (tænk at have ventet 7 timer på et fly …. og så komme for sent !!!!)

Selvstændig terapeut, underviser og foredragsholder siden 1996, med en baggrund som bl.a. FDZ Zoneterapeut, lægeeksamineret idrætsmassør, Kostvejleder, "Motion og sundhedsfremme" fra Syddansk Universitet samt div. kurser i selvudvikling og biokemi. Elsker at arbejde med menneskets trivsel fra forskellige vinkler. Kan kontaktes på thera@thera-pi.dk eller 23956808.
Frank
Skrevet: Monday, June 08, 2009 9:46:00 PM
Rank: Gæstebruger
Gruppe: Gæstebruger

Hej Pia,
Smukt skrevet, sidder her med billeder i mit hovede og griner "med" dig. Glæder mig til fortsættelsen!

Kærlige hilsner Frank
Gæstebruger
Skrevet: Tuesday, June 09, 2009 11:02:03 AM

Kære Pia

Det er med stor fornøjelse jeg her sidder og læser om din tur.
Jeg har ønsket at komme af sted i et par år nu og det giver mig et sug i maven når jeg læser om din afsked med familien.

Sikke et sted du valgte at stoppe med skriveriet – jeg spændt på at læse mere.

De kærligste hilsner fra
En forhåbentlig snart Pilgrimsvandre Pray

Pia Ehlers
Skrevet: Friday, June 12, 2009 10:55:11 AM

Pyha nåede lige flyet til Bilbao efter en ”lille” sprit gennem sektion B Frankfurt lufthavn og sidder nu i flyet (som efter min mening er liiige lille nok, en enkelt størrelse større ville ikke gøre noget…. behøver nok ikke sige at det at flyve ikke er en af mine favorit discipliner). Vi svæver oppe i gud ved hvilken højde, og heldigvis har jeg i dagens anledning investeret i et rigtig godt dansk dameblad, og får selskab af Pernille Højmark, ja altså kun via en artikel i bladet selvfølgelig, men en skøøøn kvinde, så levende og nærværende at det føles som godt selskab. Hun er interviewet omkring hendes livsanskuelse, og hun rammer mig lige mellem øjnene med udtalelser som ”Sundhedsbølgen og alle disse nye bøger om at leve uden sukker, mælk, hvede osv. er med til at fastholde, især kvinder i en kronisk dårlig samvittighed” og ”Ingen kan nyde noget med mindre det er et glas vand og et stykke agurk”, ja og her er jeg så liiige nødt til at tilføje at vandet naturligvis skal være filtreret og agurken økologisk …. Ha ha ha. Længere nede i artiklen skriver hun noget om mod ….”Hver gang du gør noget du ikke tør, er det en sejr. Hvis du ikke konfrontere dig selv med mod, bliver du mere bange” ….. Det er jo derfor jeg gør det her! …Nå men helt ærligt er jeg hunde angst for hvad jeg skal møde på min tur, har blandt andet læst skuespilleren Shirley Maclain`s bog om hendes Camino tur, og om hvordan hun måtte løbe for livet fra gale hunde i øde byer langs ruten, og er der noget det kan få min puls til at galoperer, er det løse hunde over knæhøjde, specielt dem med lyd på!! Og på den anden side syntes jeg jo det er så sejt, og glæder mig ved tanken om bare at gå og gå og kun tænke på de helt basale behov, så som hvor får vi vand, mad og en soveplads (og så måske lige en enkelt vandrestav til at forsvare mig med, hvis en ikke helt så gæstfri en hund skulle krydse min vej).
Klokken 05:35 PM lander vi i Bilbao og gensynsglæden er stor, da vores rygsæk kommer til syne på rullebåndet blandt bagage i alle farver og faconer.(sjovt et rullebånd med begaga kan få voksne mennesker til at står på nakken af hinanden for at stå forrest, hvad er det de tror der sker med deres kuffert hvis den bliver nødt til at tage en ekstra runde ? se det dog som en ekstra sejrsrunde for publikum ) Nå nu gælder det så transport til første destination Burgos. Vi når en bus, som afgår lige foran lufthavnen, og med lidt hjælp fra en dansk turist (som taler flydende spansk) får vi af chaufføren at vide, at han kører til en større busstation i midtbyen, hvorfra vi kan tage en bus videre til Burgos, super. Næste udfordring opstår så da vi på busstationen skal bestille to billetter til Burgos, da vi ikke forstår en lyd spansk, og det åbenbart er det eneste sprog man kan her i landet, men med papir, blyant og kropssprog (en kode der er nogenlunde den sammen uanset nationalitet ) kommer man langt. Snart sidder vi en bus, med nummeret pladser (ups! very impotent!), sæder betrukket i det skønneste velour betræk i lilla nuancer og et loft betrukket med grønt velour, vi er simpelthen kommet til et farvernes land. Musikken der strømmer ud fra højtalerne er spansk folkemusik og giver den helt rette stemning mens vi bevæger os på vej mod vores første overnatning på refugium, her i landet kaldet ”Albergue”.
I Burgus forsøger vi så igen at kommunikere med en billetsælger, om hvordan vi i morgen kommer videre til byen Astorga hvor vi skal vandre fra …. Tja.. uden den store succes, og vi vælger at udsætte udfordringen til næste morgen og drager, med vores rygsække, ud i Burgos by mod byens smukke Katedral, bag hvilken vi har læst der skulle ligge et ”Albergue”. ”Albergue de Burgos” med 96 sengepladser og ja ….hvis vi syntes at det at bestille busbilletter var en udfordring, så prøv lige at kommunikere med to ældre spanske kvinder der taler som vandfald…på spansk. Vi var ikke helt sikre på vi var gået ind i det rigtige hus overhovedet, så derfor stod jeg og viftede med mit medbragte hæfte over Albergue, som jeg havde fået tilsendt fra Turist kontoret ved den Spanske ambassade i København, og det var noget de ikke havde set før. Det udløste et sand bombedement af spanske verber og vilde armbevægelser, som vi desperat forsøgte at tolke, ja det var vist ”bon bon” der blev nikket anerkendende, og nu gik turen mod vores første sovesal, MEN først af med støvlerne i stueetagen … øh …det var vi da ikke meget for, det var jo vores nye bedste venner!!! Og vores var jo slet ikke beskidte, vi var jo ikke rigtige pilgrimme endnu, det længste vi var gået vare fra busstationen og til dette Albergue, men der var ingen vej uden om. Så gik turen op på 2 sal og der i hjørnet fik vi tildelt en køjeseng. ”Mutter” opdagede der manglede en hovedpude i den ene seng, og spottede den hos en træt pilgrim, som havde valgt at hvile sine ømme fødder på den ekstra hovedpude hun havde erhvervet sig. Hun blev rusket vågen og hovedpuden revet væk under hende, og det var ikke populært !!! og det skulle vise sig at komme flere pilgrimme til ”glæde” de næste par timer, hvor den engelsktalende pige først i tyverne, højlydt brokkede sig over alt og intet, og da hun så var faldet i søvn startede et sandt orkester af snorken og andre sjove lyde, tak skæbne, nu skulle de medbragte ørepropper stå sin prøve…høreværn havde nok været en bedre investering. Mit liv som pilgrim var påbegyndt.

Selvstændig terapeut, underviser og foredragsholder siden 1996, med en baggrund som bl.a. FDZ Zoneterapeut, lægeeksamineret idrætsmassør, Kostvejleder, "Motion og sundhedsfremme" fra Syddansk Universitet samt div. kurser i selvudvikling og biokemi. Elsker at arbejde med menneskets trivsel fra forskellige vinkler. Kan kontaktes på thera@thera-pi.dk eller 23956808.
Pia Ehlers
Skrevet: Friday, June 19, 2009 11:09:01 AM

Tusinde tak for de positive kommentarer til første del af min fortælling fra Caminoen, det er bare så dejligt at læse at nogen forstår min lidt krøllede form for humor og kan se....og ovenikøbet mærke mine oplevelser. Og lad det endelig ikke bare forblive en drøm at komme afsted !!! Der findes masser af rigtig godt info materiale, skriv når det bliver aktuel, og jeg skal sende noget kilde informartion Angel

Pia Ehlers
Skrevet: Friday, June 19, 2009 12:08:19 PM

Det er tidlig morgen i Burgos, dagslyset titter frem ved gardinerne, og klokken er omkring kl. 5.30, folk begynder at røre på sig og enkelte lister omkring og pakker deres ting, og hvisker lidt med de øvrige der er stået op. Kl. 07.00 fyldes sovesalen med stille spanske toner fra højtalerne Boo hoo! … neeeej hvor hyggeligt, og så bliver lyset tændt og jeg ligger og lytter til en sagte summen at pilgrimme,der sludre på mange forskellige sprog!! Nå ud af fjerne, nå ja fjerene er måske så meget sagt, for i denne ultra tynde sommersovepose jeg har været så heldig at låne hjemmefra, er der vist ikke skyggen af fjer i, men ikke desto mindre har jeg godt nok svedt i nat, måtte smide stort set alle kludene, og nu trænger jeg godt nok til et bad. Hmmm gad vide hvor lang en kø man så skal stå i ? … ingen!! Ingen stod i kø til de to brusere der var til rådighed til en sovesal med små 40 sovepladser, underligt?! Nu skal mit nyindkøbte ”vaskeskind” så indvies, wouw en underlig fornemmelse, det kommer jeg aldrig til at holde af, der skal da en god lakering til før det kan være behageligt.
Klokken har lige passeret 08.00 og vi går ned i stueetagen og finder vores støvler, her sidder folk og monterer støvler, justere stropper på deres rygsække, tjekker kort, vandflasker osv. og alt forgår i stilhed …. Meget speciel stemning? Og lidt efter lidt forsvinder folk ud af døren med en hilsen ”Bone Camino” og også vi er klar til afgang. Vi føler os stadig ikke som ”rigtige” pilgrimme for vi skal videre med bus lidt endnu, så vi drager mod busstationen, hvor dagens første udfordring venter, at få bestilt de rigtige billetter. Vi glæder os til at komme i gang med at vandre, og måske vi kan nå at få lidt km. i benene allerede i dag?? Nå første afgang mod Astorga er kl. 11.30 …nedtur. Vi går tilbage mod katedralen, for så kan vi jo nå at se den, det var jo ikke så tosset endda, nå … åbner først kl. 10.30, ja …. Så morgenmad da? Vi finder en skøn lille ”Bar” (ja det er altså på bar men indtager morgenmad her på egnen) som ligger på torvet lige foran byens fantastiske katedral, som står der og troner med sine mange spir, der strækker sig mod morgensolen. Vi føler os som rigtige turister, som vi sidder der i morgensolen og smæsker os i frisk frugt, jogurt, frisk presset juice, croissanter, ”café con leche” (som er kaffe med mælk, et af de vigtigere spanske gloser vi fik lært) og bladre lidt i den spanske ordbog, alt i mens vi forsøger at få tungen til at rulle til de spanske verber, helt klart til stor underholdning for de omkringsiddende gæster.

Wauw et besøg i katedralen i Burgos kan varmt anbefales helt fantastisk stort og flot, men kan dog ikke lade være at tænke på hvor mange mennesker man kunne være i stand til at brødføde eller huse, for de midler der bruges på at guldbelægge alle disse mange kvadratmeter væg- og loft udskæringer, men imponerede ser det ud. Klokken nærmer sig 11.30 og vi går mod stationen, som de stolte indehavere af hele to smukke stempler i vores Pilgrimspas (et fra Albergue og et fra Katedralen) og det, på trods af, at det længste vi har gået er de knap 1½ km. der er til busstationen, men den tur har vi jo så trods alt også gået hele 3 gange i dagEh? .
Dagens bustur viser sig at byde på et skift i Leon efter en køretur på 3½ time, vi kan lige nå at vende toiletterne (hvilket jo altid er en oplevelse i sig selv, specielt hvis man har glemt at medbringe sit eget papir til formålet) og gribe en ”frokost ting” i en kiosk på stationen i Leon, inden bussen til Astorga afgår. Denne ”frokost ting” viser sig at dog at være noget butterdejs lignende med tun, og efter en enkelt bid vælger vi begge at parkere den i en skraldespand uden for stationen. Turen videre til Astorga varer yderligere godt 1½ time, og efter en dag på vand, riskiks, mandler og tørrede tranebær, har sulten overmandet os, og kort efter sidder vi endnu engang på en dejlig fortovs cafe og leger turister, denne gang med en skøn middag og et glas vin på byens hyggelige torv. Overnatningen i dag bliver på et privat ejet Albergue ”Albergue San Javier” som ligger rigtig hyggeligt midt i byen og koster godt og vel det dobbelte af det kommunale i Burgos, nemlig 7 euro., hmm kan det nu også være rigtigt ? jamen altså …ved nærmere eftertanke er det jo stadig rørende billigt !! Her bliver vi så bombarderet med spørgsmål … på spansk naturligvis, da det viste sig at vores Pilgrimspas ikke var forsynet med alle de nødvendige oplysninger, der skulle bruges til indkvarteringen. ”A pie” ??? jae øh pige, det kan han da vel se?? Men næ nej ”a pie” betyder ”til fods” fandt vi ud af, da han spadserede med to fingre over bordpladen … ja og på den måde fik vi så ajourført de manglende oplysninger ved fælles hjælp. På vej op af trappen til sovesalen møder vi en ung mand med et godt tilbud … ”massage af ømme lemmer til en træt pilgrim”… meeen den kategori falder vi vist ikke under…. Endnu!!, det skulle da lige være rumpen der stadig sover lidt, efter endnu en dag at bliver transporteret fra A til B siddende på sin bagdel.
Nu måtte vi altså i gang med vores Pilgrimsvandring, men det blev ikke til gåtur i dag, da klokken ganske enkelt var blevet for mange, men vores plan om at lave skriveøvelser (11-22) i 11 fortløbende dage, kunne sættes i værk. Så vi gik mod kirken, som lå midt i byen omkranset af en skøn have med smukt trimmede plæner, farverige blomsterbede og enkelte historiske statuer, og fandt os en rolig grøn plet.
Kort før sengetid, faldt vi i snak med en lille gruppe tyskere, bl.a. ”far og søn”, hvor farmand førte ordet, en lun fætter der udover at kunne berette om hans tidligere vandring på denne strækning, også kunne et par lidt frækkere historier Whistle mens vi sad der på svale gangen blandt nyvaskede undertøj i alle størrelser og faconer. En tysk kvinde, som havde været på vej i flere uger helt fra Caminoens start i Saint Jean Pied de port i Frankrig, kunne fortælle gribende historier om hvordan hun havde kæmpet sig over Pyrenæerne i sne og slud, om frygten og trætheden og om folk der måtte hentes ned fra bjerget pga. ildebefindende. Så da vi lå der i vores køjeseng, godt ned i posen for ikke at komme til gnuppe os for meget på de lidt udtjente madrasser og puder, som givetvis kunne fortælle mange spændende historier, så var vi SÅ KLAR til at komme ud og GÅ. I MORGEN, den store dag!!!!

Gæstebruger
Skrevet: Friday, June 19, 2009 1:30:18 PM

Kære Pia
Jeg læser med stor fornøjelse med her i din brevkasse.

Kan du oplyse mig hvad sådan en tur koster?
Med venlig hilsen
Birgitte B
Pia Ehlers
Skrevet: Wednesday, June 24, 2009 1:10:26 PM

Hej Birgitte.
Dejligt at høre:-). Ja rejsen for 16 dage incl. min flybillet tur/retur Billund/Bilbao (1498,-) har kostet mig lige i omegnen af 5500 kr.Utrolig billigt og kan sandsynligvis gøres billiger ell dyere, alt efter hvor ofte man overnatter på andet end kommunale Albergue som klart er de billigste, ca.3 Euro pr. overnatning.
Varmeste sommerhilsner
Pia

Pia Ehlers
Skrevet: Sunday, August 09, 2009 1:36:00 PM

Næste morgen vågner vi igen til lyden af pilgrimme der i stilhed futter rundt på deres ømme vabler og pakker deres rygsæk og de der ikke ser ud til at være plaget af vabler er sandsynligvis cykel folket som til gengæld hellere vil stå end sidde . Klokken nærmer sig syv og jeg ligger stille og venter på den sagte morgen musik, MEN …Wouw … i stedet ligger jeg på et split sekund badet i neonlysets ubarmhjertige skær ….. godmorgen, så er det ud af posen!!
Ca. 07.15 står vi klar med oppakningen på ryggen foran Albergue, nu skal vi ud og gå vores første stræk, planen er 21 km til Rabanal de Camino. Der er en dejlig frisk morgen brise i byen og stilheden er slående, det eneste man hører, mens vi går ud af byen guidet af gule pile, er klik klik - klik klik, som er lyder fra pilgrimme med deres vandrestave på vej ud på dagens vandring. Dejlig fornemmelse nu føler vi os som ”rigtige” Pilgrimme.
Første del af turen er gennem den smukke gamle by men snart møder vi en bred sti som vi følger henholdsvis langs landevej og gennem fyrskov. Vejret er fint mellem 20-25 grader og tørvejr og der er 250 km. Til Santiago, men som min kære rejsemakker og jeg er enige om at minde hinanden om hele vejen er ”Det er rejsen ikke målet der er vigtigt”. Lige kort før de første 9,5 km er tilbagelagt hilser er frisk fyr på os med et ”god tur” … øh ses det så tydeligt? Ja hvis man lader sit ”Billund lufthavn” mærke sidde i sin rygsæk, som jeg så havde gjort, så er det jo tydeligt for enhver Whistle
Kort efter i Santa Catalina De Somoza (9,5 km. Fra Astorga) møder vi en skøn lille lokal bar med ”morgenbuffet” og kølige drikke og vi” ligger til” smider rygsækken og er ved at falde over vores egne ben på vej ind til baren, for på et par sekunder har vi jo smidt 6-7 kg og det føles vildt underligt. Vi bestiller kaffe og ”fiberbar”, ja vi syntes jo at hvidt toastbrød er noget skidt at skal gå så langt på så vi ligger seriøst ud!!! Her på baren sidder så vores danske ”ven” der hilse på vejen, han hedder Peder og kommer fra København, en frisk fyr som vi taler lidt med om det ”rigtige udstyr” som han bestemt ikke har sparet på og det lyder som om det har været en god investering. Vi nyder vores første kaffe som ”rigtige” pilgrimme :d/ , det er også hans førte tur, men han har taget den helt fra Frankring … woau … respekt, vi bliver alle enige om det kan han godt nok være rigtig stolt af, og han fortæller at den første uge er ret hårdt ved benene osv. men så begynder det at flyde og nu er han oppe på at går omkring de 30-35 km om dagen …..ja så vidt når vi nok ikke, men det er jo vores pilgrimsvandring og vi glæder os over hvor smertefrit de første 9, km er gået. Peder forærer os en rulle kiks, grovkiks , og traver videre. Efter toilet besøg og indkøb af ”ordentlig” drikkevand til vores flasker/Cameldunk (en lidt blæret vand pose som monteres på rygsækken med en slange tilkoblet som man bare kan gå og sutte på og få væske behovet dækket ), drager vi også videre ud i eventyret. Stien fører os gennem endnu en fyrnåleskov hvor vi følger et hegn rundt hvor de forbipasserende har, men naturen egne materialer, formet kors i forskellige størrelser af grene, lyngplanter osv. lidt ”spooky” og alligevel højtideligt på en eller anden måde, og sørme ikke om Peder har lagt spor ud Applause ……. Grovkiks hiiii. Vi nærmer os nu El Ganzo hvor vi kan se kirketårnet i det fjerne og flere fra byen kommer os i møde med ”flyers” på restaurationer, hoteller og hostels og vi ærgrer os lidt over at have taget i mod så fine en trygsager, som vi godt ved vi ikke får brug for, og diskutere lidt hvor vi kan placere den så de kan genanvendes.
Nu nærmer vi og dagens mål ”Rabanel del Camino”, som er beskrevet som en ”Lille perle på pilgrimsvejen” men mit umiddelbare indtryk er … her er vild mange løse hunde …. Og på vej ind i byen er det første vi møder er en schæfer som ligger lige så pænt, men da vi nærmer os rejser den sig, uden at sige en lyd meeen …. Min kære rejsemakker går pænt på min ”yderside” I forhold til hunden, men den syntes naturligvis jeg er mest interessant og lunter over til min sider, faktisk uden at værdige mig et blik , men trods det galopperer mit hjerte af sted med 120 i timen, det myldrer med hunde i denne by og vi forsøger at holde fokus på at finde et Albergue, til at overnatte på. Som de andre byer vi har passeret på vores korte tur, går ruten bare via ”hovedgaden” lige gennem byen og inden vi ser os om er vi på vej ud af byen igen. Nå ”lav en U-vending når det er muligt” og det gør vi så samtidig med vi får fundet kopier og hæfter frem der beskriver Albegue`s i alle byerne vi kommer igennem, og min kære rejsemakker mener at kunne huske en beskrivelse af et Engelsk Albergue her i byen som er et besøg værd, og kort efter står/ligger vi i kø foran ”Albergue Gaucelmo” lige ved siden af en lille kirke og tilhørende munkekloster. Mens vi ligger/sidder der i solen og venter, kommer en præst og spørger om nogen har lyst til at deltage i middagsgudstjenesten i den lille kirke vi ligger foran …. Jo det er der flere af og der tage imod, en fin oplevelse i en meget forfalden kirke med temperatur der stærkt står i kontrast til den bagende sol udenfor. Fin messe, med tre ”syngende” præster, lidt højtidelig og selvfølgelig fuldstændig uforståelig for os. ”Køen” er vokset støt da vi kommer ud, men alle har styr på hvem der har hvilken plads i køen og vi indtager samme plads som vi forlod, meeen bliver alligevel lidt bekymret for om der kunne være en risiko for vi ikke får en seng her i aften?

Gæstebruger
Skrevet: Tuesday, September 22, 2009 9:57:07 PM

kære pia min dejlige rejsemakker, skønt at læse din version, du skriver godt.
janniApplause
Pia Ehlers
Skrevet: Saturday, October 10, 2009 4:05:05 PM

Kære læsere tak for den store interesse i har vist min "rejsehistorie", og jeg har bare glædet mig rigtig meget til at komme "på" igen. Jeg har haft edb problemer og er ikke helt op at køre endnu, derfor den laaange ferie,men hva` hvis de kan på Christianborg så ...Think

... og velkommen til min kære rejsemakker:d/

Efter et par timer kommer et par hjertelig middelaldrene engelsktalende kvinder ud og byder os velkommen, og hilser pænt med håndtryk på hver en pilgrim og forsøger på bedste vis at sige goddag på hvert nationalsprog der er repræsenteret, og først derefter bliver vi lukket ind bag den smukke port i massivt træ, og ind i en skøn lille gårdhave hvor vi blev indskrevet og får stemplet vores pilgrimspas, og parvis blev først op på sovesalen hvor vi får anvist en køjeseng, og en besked om der ville bliver serveret ”English Tea in half an hour”. En spøjs oplevelse at det faktisk myldre ind med ”cykelpilgrimme” som bare skal have et stempel og videre og det skal bare gå strækt, jeg kan faktisk mærke hvordan jeg lige bliver lidt påvirket af den fortravlede adfærd, og vores to værtinder kan også fortælle om folk der kommer forbi og godt lige vil have en lille rundvisning på stedet, men de bliver hurtigt smidt på porten. Vi føler os nok lidt beæret over at få denne oplevelse og bo her.
Ved ”Teatime”, som skulle vise sig at være et lidt underholdende tilløbsstykke, da lederen af stedet gjorde et større nummer ud af at servere teen i ægte engelsk tepotte med tilhørende ”hue”, citron skiver og ”mariekiks” (som vi kender dem som herhjemme) mens vi sad i den skønne gårdhave. De fleste af os var troppet op, og et spændende selskab med repræsentanter fra store dele af verden var samlet, to franskmænd, som havde lidt svært ved at være med i snakken da det forgik på engelsk, et ægtepar fra Rumænien, som havde en motoriseret sækkevogn med hvorpå de transporterede deres bagage, en polak som sørme havde klædt om til ”teatime” og troppede op i habitjakke (imponerende hvad folk kan have i en rygsæk), den bar dog præg af der ikke havde været plads til strygejernet , to japaner, to brasilianer, to australier, en englænder og en hollænder. Hollænderen som var gået helt hjemmefra (altså Amsterdam !!!) havde fået problemer med sine skinneben (betændelse) og min rejsemakker og jeg som er i samme branche, gav ham lidt forskellig behandling til lindring af smerterne efter ”teatime” og vi fik en spændende snak bl.a. om hvorfor vi hver især var taget på denne vandring. Og i hans tilfælde, som tidligere familiefar til to teenager børn og nyudsprunget homoseksuel, var der noget at en livs omlægning tænke over.
Den kvindelige brasilianer (Laila), var meget følelsesmæssig påvirket af turen, da det for hende virkelig var et stort skridt hun havde taget, da hun for 1½ mdr. siden, var draget fra Brasilien til Jean-Pied-de Port i Frankrig, for at påbegynde sin pilgrimsrejse. Hun havde for 12 år siden ligget i en hospitals seng og fået at vide at hun muligvis aldrig ville komme til at gå igen, da man havde fundet en tumor på hendes rygsøjle. Men da hun efter vellykket operation, var påbegyndt sin genoptræning, havde hun læst om denne tur, og bestemt sig for at det skulle hun opleve, og her var hun så … fantastisk!!
Det er så blevet tid til de daglige sysler som et forfriskende bad, tøjvask, pudse støvler, pleje vabler hvis man har været så uheldig at være blevet indehaver af sådan nogle, og skrive dagbog, og i vores tilfælde lave skriveøvelser, og igen har vi de perfekte rammer denne gang i den skønneste have, i ro og fred. Under teen havde vi besøg af en af munkene fra klosteret ved siden af, som inviterede til pilgrimsmesse (på 5 forskellige sprog, dog havde han et lille, problem på japansk hvor hans ordforråd endnu ikke var så stort) og mens mange af de andre er taget til pilgrimsmesse i den lille kirke (vi mener dog en gang om dagen må være nok for os) nød vi stilheden under klatreroserne i haven.
Aftensmaden blev indtaget få skridt derfra, i en lokal restaurant hvor vi havde læst de serverede Nordspaniens bedste grøntsagssuppe (måske et let overdrivelse) og lige inden sengetid, gav jeg Laila en behandling for hendes bihulebetændelse, og hun var så dybt taknemmelig, det var helt rørende ”the engel from Denmark” som hun kaldte migAngel .
Det er blevet morgen og her forgår tingene stille og roligt, da vi her har fået at vide at ingen ”lukkes ud” inden kl. 08.30, og der er morgenmad kl. 7.30 i god ro og orden. Kaffen blev serveret i de største kopper jeg har set på denne tur, blødkogte æg og hjemmebagte vafler osv. det osende af hygge i huset køkken, jeg fik de dejligste associationer til mine bedsteforældres køkken tilbage i de sene 60èr . Klokken 8.30 stod de fleste af os klar til turen mod Molinnaseca, 25,7 km. følge vores papirer. Og efter at have betalt ”pris efter behov”, dvs. man bestemmer selv ud fra ens samvittighed hvad man vil betale, og nogle fik skrevet et par ord i gæstebogen, blev der krammet og ønsket ”bon camino” og vi begav os ud på dagens vandring, dejlig varm om hjertet af en rigtig skøøn oplevelse.

Pia Ehlers
Skrevet: Saturday, November 07, 2009 2:18:54 PM

Turen i dag går op i bjergerne og jeg syntes der er lidt ”regnskovs vildenes” over det, måske fordi tågen ligger som en dyne over landskabet, som er skønt frodigt og vildt, og vi går på ganske små stier, fantastisk flot. Efter de første 5,7 km, hvor jeg virkelig har haft fokus på den skønne natur omkring mig, nærmer ”byen” sig … Foncebadon ….. spøgelsesbyenPray , som jeg har læst om i Shirley McClain’s bog om hendes pilgrimstur … den forladte by, der kun er bosat af vilde hunde ….Vi når til byskiltet, som vi dårligt kan se pga. tågen, det er stille ….. meget stille ….og de øvrige pilgrimme vi har mødt i løbet af morgnen, er selvfølgelig ikke at se nogen steder … mit hjerte banker så det er lige ved at springe ud af min brystkasse …. Hvorfor fa… læste jeg også den bog!! Nå men min kære rejsemakker (som nu jo har bekendt kulør og jeg derfor fremover godt kan kalde Janni :d/ ) hankede op i mig og vi bevægende os ind i byen … en gade men gamle faldfærdige stenhuse på begge sider … og hunde, mange hunde … og pludselig ud af tågen springer en kat frem, blot en halv meter foran os, og hvæsede som gjaldt det dens liv, og det viser sig at det er efter tre store hunde der nærmede sig os bagfra …. Tak… vores lille skytsengel!Angel … MEN mange, mere eller mindre forkomne hunde, lusker rundt om os, og jeg kan ikke komme hurtigt nok ud af byen. Desværre er det bare op af bakke hele vejen gennem byen, og Janni må have en kort pause, ..åh nej … det var s.. lige før jeg havde smidt hende og hendes rygsæk på nakken, bare for at komme videre, men så godt kørende var jeg nu heller ikke. Det var den lægte km på hele den tur, men selvfølgelig kom vi godt ud på den anden side, uden så meget som et bjæf fra ”beboerne”, og på trods af den fortsatte stigning på ruten, får jeg rimelig hurtigt ro på mit lille forskræmte hjerte.
Mens vi støt og roligt ”kravler” op af bjerget møder vi vores ven ”Barcelonamanden”, (som i nok har gættet kommer han fra Barcelona), en virkelig sympatisk fyr sidst i 50èrne, som vi falder i snak med. Ja snak og snak…. vi skal jo også lige have luft til bjergbestigningen, men vi følges mere eller mindre med ham resten af dagen, hvor han hele tiden sørger for at have ”bagtroppen” med. Han fortæller, at han over de sidste 3 år, har brugt en uge af hans ferie på en bid af denne tur, og hans tur i år slutter i O`Cebreiro, hvorfra han rejser til Rom, hvor han skal nyde en uges hotel ferie med konen.Boo hoo!
En af de større pilgrims seværdigheder på denne dagstur er ”Jernkorset” som står på toppen af en 10 meter høj træpæl på en lille forhøjning. Det er virkelig et spøjst syn der møder en, når man nærmer sig denne høj. Traditionen siger, at man som pilgrim, skal have medbragt sten hjemmefra, som kan symbolisere ens bekymringer, for man så kan efterlade disse for foden af dette jernkors. Men i denne kæmpe bunke af bekymringer og sorger, kunne man også finde breve, bamser, kunstige blomster og skaller, hvorpå der var skrevet på alverdens sprog. Vi fik taget et billede, gjorde os lidt tanker og forlod vores ”Barcalonaven” med hans madpakke midt i alverdens bekymringer .. det kan ikke være godt for fordøjelsen hiii. Videre vandrede vi ind i det smukt skovområde, hvor vi mødte flere efterladte vandrestøvler der hang og dinglede ned fra træerne og vegetationen ændre sig nu til farverige gyvelkrat, hvor vi slog os ned med vores madpakke mens vi nød udsigten ud over en smuk dal der lå forude. Resten af turen går op og ned af bjergsider omgivet af de smukkeste lyngplanter og gyvelbuske i gule og hvide, alt i mens vi skiftede fra regntøj til ”ikke regntøj” i takt med vejrskiftet. På den sidste del af turen blev der lidt langt imellem de gule pile, og der opstod lidt forvirring og ruten, men sammen med vores nye ven, som gik og ledte efter guld (ja han havde styr på historien og denne del af ruten var åbenbart en gammel ”guldrute”), fandt vi frem til El Acebo (16,7 km). Her var det blevet tid til at få tanket vandflasken og mens vi stod der ved byens kilde, ankom der en turist bus stoppet med Japaner, og kort efter var vi pludselig den store turistattraktion … smil til de store Japanske fotolinserSick .

Gæstebruger
Skrevet: Thursday, November 19, 2009 10:36:36 PM

Hej Pia.
Hvor dejligt at læse dine personlige rejseberetninger. I min søgen efter information om El Camino, støder jeg på netop dine rejseberetninger. Møder du pilgrimme, der har børn med i alderen 10 år? Jeg kunne godt tænke mig en længere pilgrimsvandring, men er alene med min søn. Jeg har ingen fornemmelse af, om det er "en stramning" at tage ham med.
Mange hilsener
Pernille
Pia Ehlers
Skrevet: Saturday, December 05, 2009 9:50:39 PM

Hej Pernille.

Lyder som en smuk ide`, men jeg må sige de yngste jeg mødte på min tur var større teenager (17-18 år og derover). Jeg kan dog umiddelbart ikke se, der skulle være noget problem i at yngere kunne være med på turen, hvis du tror din søn kan stilles med daglige vandringer som dagens højdepunkt, og du kan få det ud af turen, du drømmer om, med den daglige ansvar for din søns trivsel. Længden af de daglige ture er jo helt op til jer selv, og busser kører på de fleste strækninger, så hvis i syntes en stækning ser ud til at byde på større udfordringer end i bryder jer om at kaste jer ud i, er det jo altid et alternativ. Dog vil jeg måske være lidt betænkelig ved det første stræk fra Frankrig over Pyrenærene, denne tur gik jeg ikke selv, men kunne forstå på alle de skønne mennesker jeg mødte på turen, at denne strækning ikke var helt ufarlig hvis man f.eks. rendte ind i dårligt vejr. Men der findes meget godt litteratur om turen, som fint beskriver højdekurver osv. En ide ville oså være at kontakte Foreningen af Danske Santiagopilgrimme www.santiagopilgrimme.dk.
Held og lykke med din videre planlægning af en fantastisk tur Varmeste hilsner fra Pia

Brugere som besøger dette emne nu:
Gæstebruger

Hop til Forum
Du kan skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

Main Forum RSS : RSS

FlatEarth Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)