picpic2
Velkommen Gæst Søg | Aktive indlæg | Medlemmer | Log ind | Registrering

Noget om overdreven motion og streng diæt Valgmuligheder · Vis
funkisfood.dk
Skrevet: Wednesday, November 04, 2009 12:29:05 PM

Rank: Bruger på højt niveau
Gruppe: Moderator

By: København
Kommentar til Chris McDonald

Når jeg ser hvordan Chris McDonald herser og skælder ud på overvægtige der ikke vil pine sig selv ned i vægt bliver jeg både vred og ked af det.

Vred fordi forskning viser at maksimalt 50% af alle overvægtige kan tabe sig ved at spise mindre og forbrænde mere og ked af det fordi Mr. McDonald får så meget taletid i medierne hvor han promoverer sin nedsættende holdning til overvægtige der ikke "vil" tabe sig. Den danske presse lader ham uimodsagt postulere hvad som helst mens f.eks. TV har lagt sendetid til nedsabling af "Kernesund Famile" som er et godt gennemarbejdet program baseret på publiseret forskning.

Sagen er at når man har været overvægtig i lang tid så har kroppen tilpasset sig situationen fordi det er kroppens natur at finde en balance hvor den kan leve med sig selv, så at sige. Desværre er kroppens nye balance baseret på en belasning af immunforsvar, stofskifte, organer og hjertekarsystem der giver regulære sygdomme der skal varetages inden man begynder at begrænse menneskers indtag af næring.

Noget om aldring
McDonald taler om Body Age, der er baseret på en række målinger, der sammenlignet med en eller anden perfekt reference, måske ham selv, skal vise hvor gammel ens krop er i forhold til sin alder. Seriøs alders-forskning viser at der ikke findes nogen biologisk markør for hvor gamle vi er eller hvad det vil betyde for vores levetid. Det tætteste vi kommer på en aldersmarkør er det vi alle sammen kan se i form af rynker, skaldethed, løs hud og kropslig degeneration.

Du kan sagtens have højt blodtryk, dårlig kondition og være overvægtig uden at det dermed betyder at du dør tidligt liggende ensom i en seng på hospitalet. Husk at Winston Churchill, der svært overvægtig fornægtede al motion og røg cigar og drak til det sidste blev 91 år mens Jonatahn Fix der nærmest startede fitness bølgen i USA døede som 47 årig.

Det der bestemmer vores livslængde er vores evne til at reparere vores DNA når det er blevet beskadiget f.eks. af overdreven motion, indtag af toxiner eller andet vi udsætter os selv for. Efterhånden som vi bliver ældre kan vores reparations mekaniske ikke følge med de skader der påføres vores DNA og vi får sygdomme som f.eks. cancer og dør.

Nyere forskning har vist at en smule stress efterfulgt af afslapning kan skærpe vores evne til at reparere vores DNA. Let motion med efterfølgene afslapning er derfor at foretrække hvis man gerne vil leve længe. En aktivitet som f.eks. sex giver en god balanceret stress og med efterfølgende afslapning er det en perfekt livsforlænger.

Chris har også ret
Jeg er enig med McDonald i at vi skal hæve folkesundheden og undgå de store problemer de har i McDonalds eget land. Der er masser af overvægtige der skal tabe sig og masser af dårligt spisende der skal lære at spise ordentligt men det skal foregå i balance og tilpasses den enkeltes livs situation. Vi er ikke alle ens og skal ikke alle tabe os på samme måde.

Personligt har jeg tabt mig fra 127 Kg til 88 kg. uden at pine mig selv i et fitness center og sulte mig selv ved middagsbordet. Jeg sørgede for at få god mad, let motion og jeg gav mig selv god tid til det. Jeg tabte mig ikke fra uge til uge men i de 30 måneder det tog havde jeg et vældigt godt liv hvor jeg fik indarbejdet nye vaner der gør at jeg stadig holder min vægt i dag. Det er det der tæller for mig.

Hvad synes i andre er vigtigt?

Kærlig hilsen
John Rasmussen
- det er lækkert at leve sundt

Jeg er læge exam. ernæringsterapeut med speciale i måltider der kan hæve livskvaliteten for cancerpatienter. Jeg studerer primært hvad, hvordan og hvilke måltider der kan gøre os raskere.
Jeg er direktør for funkisfood.dk der importerer økologiske kolonialvarer af høj kvalitet der sælges her hos netspiren.dk samt behandler i Center for Børnetrivsel i Hellerup som ernæringsterapeut.
Finn
Skrevet: Thursday, November 05, 2009 2:15:20 PM
Rank: Gæstebruger
Gruppe: Gæstebruger

Jeg syntes først og fremmest at det er et vigtigt synspunkt du kommer med og jeg vender tilbage , men lige nu skal jeg på arbejde

Hilsen fra Finn

Gæstebruger
Skrevet: Thursday, November 05, 2009 5:18:24 PM

Først tillykke med dit vægttab. Jeg er ret enig med det du skriver. Har selv prøvet at tabe mig med kostomlægning under opsyn af en diætist. Desværre, og det kan mange sikkert nikke genkendende til, er de tabte 13 kg kommet som 15 kg tilbage og undskyldninger er der egentlig ingen af. Dog er jeg godt klar over, hvor mit problem ligger. Jeg spiser bare alt for meget af det sunde.. og så har jeg ualmindelig svært ved at tage mig sammen til at motionere regelmæssigt. Så hvis der er nogen der kan lære mig, at lade være med at hyggespise med gæster hele sommeren og at finde ud af at motionere lidt mere i dagligdagen, så ser jeg frem til gode råd. Shame on you Karin Tippe
Gæstebruger
Skrevet: Thursday, November 05, 2009 7:22:33 PM

Folk som ikke har været svært overvægtige ved ikke hvad taler om når de siger,du kan jo bare tabe dig.

Det kan stort set de fleste ikke.

Hos mange er det psykiske problemer som ofte stammer fra barndommen, nogle får det i puberteten pga hormoneren.

Andre er overspiser eller sukker afhængige. hvor andre bare ikke har nogen forbrændng mere.
En svært overvægtig skal have hjælp til at tabe,enten med psykolog eller operativt.

Jeg har selv været svær overvætig i 40 år, men fik hjælp med en operation. Jeg har bla prøvet 1000 forskellige slankekue,været ved diætist gennemflere år uden noget andet resultat end attage endnu mere på.

Jeg driver sport og et arbejds aktiv og har altid været det.

Så jeg syntes ikke det er ok at svært overvægtige bliver hængt ud på den måde.

Gæstebruger
Skrevet: Thursday, November 05, 2009 10:18:48 PM

Når jeg høre om folk og diverse´se slogan der siger ”Big is beatyful” så er det jo ikke korrekt. det er ikke så skønt at være overvægtig, men det er nok lige så svært at tabe sig som det er sat holde op med at drikke eller ryge.

Man mangler motivationen og hvordan får man den.
Alle mulige og umulige slankekure er lige meget, bare man er motiveret, så kan man jo faste i 14 dage, tabe sig og spise salat de næste fire måneder og så taber man sig, men så enkelt er det bare ikke

HVORFOR er det så svært?
Jeg tror ikke det er pisken der får folk til at tabe sig, men derimod guleroden

Men jeg er ikke sikker , for rygere er det ikke guleroden(penge) der får dem til at holde op , det er derimod skrækkampagner….

Jeg vil med fornøjelse følge med i alle debatinlæg omkrig dette emne
Tak fordi du tog det op
Gæstebruger
Skrevet: Sunday, November 08, 2009 11:33:26 AM

Jeg har ikke set udsendelserne, er bare så træt af alle de udsendelser hvor vi følger familier med overvægt og dårlige kostvaner.
Men du har fuldstændig ret i at der sker en skævhed når nogle bliver nedgjorte og andre holdt oppe.
Kernesund er vel ikke så meget en diæt, men en familie der er blevet sund ved at skære ned på sukker og leve af helsekost
Jeg så Lene Hanssons programmer da jeg interesserer mig for syre /base, men det blev også mere til usundt mad i en blender og tarmskyl - ærgerligt.
Jeg syntes det kunne være spændende at tage forskellige livsformer op såsom vegetarer, eller folk der lever af Rawfood, blodtypediæten eller noget helt andet.
Men på en seriøs måde, men det har nok ikke så stor en underholdningsværdi
Selvfølgelig skal vi gøre noget ved fedme, men jeg tror ikke på de pop smarte udsendelser i længden, for personerne når ikke at få sjælen med. Det kunne være interessant at følge op på deltagerne fra diverse slankeprogrammer, efter 1 år og se hvordan de har det
Med venlige hilsen
Lene S. Jensen
Gæstebruger
Skrevet: Wednesday, November 11, 2009 7:40:36 PM

- det er rigtigt at Chris er en hård hund- men jeg er nu imponeret over hans resultater i By På Skrump - hans superskrumpere har jo tabt sig utroligt meget- hurra for det!
Gæstebruger
Skrevet: Thursday, December 03, 2009 1:41:34 PM

Alt for mange udsendelser og skriverier handler om nedgørelse af "overvægtige", og hvad de skal gøre for at tabe sig.
Folk har lov til at se ud, som de gør. Stop mobningen af overvægtige. Det er normen, der er ændret til det ekstremt tynde. Da jeg var ung, fik jeg altid ubehagelige kommentarer pga. af, at jeg var meget slank. I dag er jeg velskabt, skønt jeg vejer det samme.
Og husk: Man kan ikke sulte en bryggerhest, så den kommer til at ligne en væddeløbshest.
Vi er alle forskellige. Husk det.
Lad
Gæstebruger
Skrevet: Sunday, August 08, 2010 7:26:21 PM

Applause Jojo, og det er ydermere nemt, fordi der i alle udsendelser tages fat i dem, der spiser iøjenfaldende forkert og er ved at falde døde om efter 20 minutter på cykel. Dem kan man give en belærende finger (hvor ydmygende!), men hvad med de andre, som spiser fornuftigt, bevæger sig regelmæssigt, - men stadig har de samme vægtproblemer? Der får Chris og co. et problem.
Brugere som besøger dette emne nu:
Gæstebruger

Hop til Forum
Du kan skrive nye indlæg i dette forum.
Du kan svare på indlæg i dette forum.
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke ændre dine indlæg i dette forum.
Du kan ikke lave afstemninger i dette forum.
Du kan ikke stemme i dette forum.

Main Forum RSS : RSS

FlatEarth Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)