Kommentar til Chris McDonaldNår jeg ser hvordan Chris McDonald herser og skælder ud på overvægtige der ikke vil pine sig selv ned i vægt bliver jeg både vred og ked af det.
Vred fordi forskning viser at maksimalt 50% af alle overvægtige kan tabe sig ved at spise mindre og forbrænde mere og ked af det fordi Mr. McDonald får så meget taletid i medierne hvor han promoverer sin nedsættende holdning til overvægtige der ikke "vil" tabe sig. Den danske presse lader ham uimodsagt postulere hvad som helst mens f.eks. TV har lagt sendetid til nedsabling af "Kernesund Famile" som er et godt gennemarbejdet program baseret på publiseret forskning.
Sagen er at når man har været overvægtig i lang tid så har kroppen tilpasset sig situationen fordi det er kroppens natur at finde en balance hvor den kan leve med sig selv, så at sige. Desværre er kroppens nye balance baseret på en belasning af immunforsvar, stofskifte, organer og hjertekarsystem der giver regulære sygdomme der skal varetages inden man begynder at begrænse menneskers indtag af næring.
Noget om aldringMcDonald taler om Body Age, der er baseret på en række målinger, der sammenlignet med en eller anden perfekt reference, måske ham selv, skal vise hvor gammel ens krop er i forhold til sin alder. Seriøs alders-forskning viser at der ikke findes nogen biologisk markør for hvor gamle vi er eller hvad det vil betyde for vores levetid. Det tætteste vi kommer på en aldersmarkør er det vi alle sammen kan se i form af rynker, skaldethed, løs hud og kropslig degeneration.
Du kan sagtens have højt blodtryk, dårlig kondition og være overvægtig uden at det dermed betyder at du dør tidligt liggende ensom i en seng på hospitalet. Husk at Winston Churchill, der svært overvægtig fornægtede al motion og røg cigar og drak til det sidste blev 91 år mens Jonatahn Fix der nærmest startede fitness bølgen i USA døede som 47 årig.
Det der bestemmer vores livslængde er vores evne til at reparere vores DNA når det er blevet beskadiget f.eks. af overdreven motion, indtag af toxiner eller andet vi udsætter os selv for. Efterhånden som vi bliver ældre kan vores reparations mekaniske ikke følge med de skader der påføres vores DNA og vi får sygdomme som f.eks. cancer og dør.
Nyere forskning har vist at en smule stress efterfulgt af afslapning kan skærpe vores evne til at reparere vores DNA. Let motion med efterfølgene afslapning er derfor at foretrække hvis man gerne vil leve længe. En aktivitet som f.eks. sex giver en god balanceret stress og med efterfølgende afslapning er det en perfekt livsforlænger.
Chris har også retJeg er enig med McDonald i at vi skal hæve folkesundheden og undgå de store problemer de har i McDonalds eget land. Der er masser af overvægtige der skal tabe sig og masser af dårligt spisende der skal lære at spise ordentligt men det skal foregå i balance og tilpasses den enkeltes livs situation. Vi er ikke alle ens og skal ikke alle tabe os på samme måde.
Personligt har jeg tabt mig fra 127 Kg til 88 kg. uden at pine mig selv i et fitness center og sulte mig selv ved middagsbordet. Jeg sørgede for at få god mad, let motion og jeg gav mig selv god tid til det. Jeg tabte mig ikke fra uge til uge men i de 30 måneder det tog havde jeg et vældigt godt liv hvor jeg fik indarbejdet nye vaner der gør at jeg stadig holder min vægt i dag. Det er det der tæller for mig.
Hvad synes i andre er vigtigt?
Kærlig hilsen
John Rasmussen
- det er lækkert at leve sundt
Jeg er læge exam. ernæringsterapeut med speciale i måltider der kan hæve livskvaliteten for cancerpatienter. Jeg studerer primært hvad, hvordan og hvilke måltider der kan gøre os raskere.
Jeg er direktør for funkisfood.dk der importerer økologiske kolonialvarer af høj kvalitet der sælges her hos netspiren.dk samt behandler i Center for Børnetrivsel i Hellerup som ernæringsterapeut.